• Slide 0
  • Slide 1
  • Slide 2
  • Slide 3
  • Slide 4
  • Slide 5
  • Slide 6
  • Slide 7

Uncategorised

Een nieuwe beiaard voor de Raadhuistoren te Barneveldpetit9

Op 16 december 1998 vierde de Vereniging voor Plaatselijk Belang Barneveld haar honderdjarig bestaan. ter gelegenheid daarvan werd een nieuwe beiaard aangeboden aan het gemeentebestuur van Barneveld. Deze beiaard werd geplaatst in de Raadhuistoren en ingespeeld door de adviseur en beiaardier Henry Groen.

Plannen voor een voorslag
Al in 1995 leefde bij leden van de Vereniging voor Plaatselijk Belang Barneveld het plan een klein klokkenspel te plaatsen in de Raadhuistoren. Bij adviseur Henry Groen groeide stilaan het idee om het plan voor een klein klokkenspel om te buigen naar een handbespeelbare beiaard. Het bestuur van Plaatselijk Belang verzocht beiaardier/adviseur Henry Groen om dit plan nader uit te werken. In het voorjaar van 1995 was het bestek klaar. Vier klokkengieterijen kregen het verzoek een offerte te maken. Na een kritische vergelijking bleef uiteindelijk de Koninklijke Klokkengieterij Petit & Fritsen over. Zij hadden een gedegen uitwerking gemaakt van het plan en zij konden ook voldoen aan de geuite wens, namelijk het leveren van een speeltrommel.

 


Een nieuwe toren

De gietijzeren onderbouw van de toren van het uit 1862 daterende Raadhuis was vervaardigd door de Zwolse ijzergieter G.J. Wispelweij. In 1957 werd deze stijlvolle toren wegens bouwvalligheid vervangen door een achtkantig bouwseltje, vervaardigd door een Barneveldse aannemer. Bij een nadere inspectie door Gemeentewerken Barneveld bleek dit torentje dringend aan onderhoud toe. Na lang wikken en wegen besloot de Barneveldse gemeenteraad uiteindelijk om de achtkantige lantaarn uit 1957 te vervangen door een gereconstrueerde toren op basis van de bewaard gebleven oorspronkelijke bouwtekening.
petit10r

Een beiaard van 44 klokken

Bij een uitgekiende en doelmatige klokophanging bleek het mogelijk in een ruimte van twee kubieke meter een beiaard van 44 klokken te installeren met een tractuur voor het handspel, een computerspeelwerk en een tractuur voor het trommelspeelwerk Het klokkenframe werd hangend geconstrueerd in vier niveau’s met vier messing balken voor de bevestiging van de gerichte tuimelaars voor het handspel met opgelaste statieven voor de magneethamers en de afvallende hamers voor het trommelspeelwerk. De zes grootste klokken kwamen op het hoogste niveau te hangen. De basisklok van de beiaard zou een g2 worden van 93 kilogram.


petit11rEen beiaardontwerp

Voor het ontwerp voor de ophanging van de klokken was de behuizing van de beiaard, de gereconstrueerde toren, een hard gegeven. De toren vormt de klankkast voor een beiaard en daarbinnen moet gezocht worden naar een technisch-muzikaal goede opstelling van het instrument. Daarnaast woog de artistieke vormgeving zwaar, zeker omdat het nieuwe instrument de zichtbare bekroning vormt van een vrijstaand monument. Er is daarom gekozen voor een ontwerp in vier rijen waarbij de klokken met afvallende hamers zoveel mogelijk aan de voorzijde zijn bevestigd. Het publiek kan dan de speelhamers die bij het trommelspeelwerk behoren, zien afvallen. Op sommige rijen hangen loze hamers om het symmetrisch patroon niet te onderbreken. Aan de achterzijde is een ruimte gespaard voor onderhoudswerkzaamheden. De klokken zijn bewust niet ver buiten de stijlen geplaatst om zo in de verschijningsvorm al het intieme verscholen karakter van het instrument te benadrukken. Het te verwachten klankkarakter (binnenkant) is op deze manier al af te lezen aan de buitenkant.

 


Klokken
In de herfst van 1998 werden de 44 Barneveldse klokken gegoten waarvan veertien stuks met randversiering en gietersopschrift. De omvang van de beiaard werd: g 2 t/m d 6. Het gewicht van de klokken bedroeg 1040 kg. De klokken werden gestemd in 1/5 komma middentoonstemming, een stemming die Gottfried Silbermann regelmatig toepaste bij nieuwe orgels en clavecimbels.

Klankkarakter
Gezien het lichte karakter van het instrument en de specifieke stemming van de klokken zal vooral oude muziek goed tot zijn recht kunnen komen. Omdat het bij deze muziek in hoofdzaak gaat om een levendige ornamentiek (articulatie) en een lichte toongeving en minder om een grote klankexpressie is er gekozen voor een toetsdiepgang van vier centimeter en relatief kleine klepelafstanden. Mede door de intonatie en de smeedijzeren klepels is de klank van de beiaard als mild, helder en zilverachtig te benoemen.

Klepels en hamers
De klepels en de hamers zijn vervaardigd door smederij Rombout te Buurmalsen geheel naar enkele beproefde17e-eeuwse voorbeelden. De hamerstelen werden uit één stuk gesmeed met bronzen bussen als scharnierpunt. De sierlijke slaglichamen zijn met spieverbindingen bevestigd op de stelen. De hamers zijn zichtbaar voor het publiek aan de buitenkant van de klokken gemonteerd.


Opstelling van de beiaard
Er is gekozen voor een klassieke opstelling in drieën. Van boven naar beneden de klokkenkamer, daaronder de klavierkamer en daar weer onder de trommelkamer. Een beproefde opstelling die veel is toegepast in de 17e eeuw tijdens de bloeitijd van de beiaardkunst. De klokken zijn dus opgehangen in de nieuwe gereconstrueerde lantaarntoren. Het klavier is geplaatst in de gietijzeren onderbouw van de toren. Het trommelspeelwerk staat in een zware houten onderbouw op de zolder van het Raadhuis.

petit13r Het handspel
Omdat de ruimte in de klavierkamer zeer beperkt is, is er gekozen voor een verkort vieroctaafs klavier (manuaal c onder pedaal c) waarbij de hart op hart maten van de pedalen iets verkleind zijn om ruimte te winnen teneinde de klaviermaten daadwerkelijk te kunnen verkleinen. Ook de zitbank is verkleind. De beiaardier dient het doorgangsluik te sluiten en de zitbank op dit luik te plaatsen om recht voor het klavier te kunnen plaatsnemen. Het gehele klavier is gemaakt van eikenhout benevens de manuaaltoetsen. Er is veel zorg besteed aan het weren van allerlei storende bijgeluiden in het klavier. Verder was de intonatie een zeer belangrijk aandachtspunt. Het handspel is ingericht met gerichte tuimelaars.
petit14r

Trommelspeelwerk

petit15r

De speeltrommel werd omstreeks 1910 vervaardigd door Léon van Rie, ‘Horlogerie Monumentále et Carillons’ te Quaregnon les Mons in België. De trommel telde 30 maten en 21 banen en is uitgebreid naar 60 maten. De originele schuifnoten waren niet meer beschikbaar. Thans is gebruik gemaakt van een restant antieke vaste noten. De trommel wordt elektrisch aangedreven en krijgt elk half uur een signaal via de moederklok van het computerspeelwerk. De verstoken melodieën klinken na de uur- en halfuurslag. De trommel is versteekbaar volgens het verloren tuimelaarprincipe waarbij er 34 hamers beschikbaar zijn voor 20 lichters. 21 klokken zijn voorzien van hamers. Dertien klokken hebben dubbele hamers. Alle 34 afvallende hamers zijn aangesloten volgens het broeksysteem. Vanwege de beperkte ruimte zijn de meeste hamers vier tot vijfmaal gebroekt. Een enkeling heeft zelfs zes broekverbindingen. Ook de doorvoer van de draden door de klavierkamer achter het stokkenklavier is aangelegd met broekverbindingen omdat de sleufopening in het bellenplat zich niet recht boven de sleufopening in de vloer van de klavierkamer bevindt.

Computerspeelwerk
Er is een modern Petit & Fritsen computerspeelwerk geplaatst. De 26 magneethamers zijn op statieven gemonteerd op het klokkenframe binnenin de klokkenkamer. Het computerspeelwerk wordt gebruikt voor huwelijken en andere representatieve gelegenheden.


Volwassen miniatuur
Terugkijkend op dit project kunnen we concluderen dat in een zeer beperkte ruimte de lichtste handbespeelbare beiaard ter wereld is gemaakt, uitgerust met twee automatische speelwerken. Het instrument is zeer compact gebouwd. In een ruimte van een meter in het vierkant, een ruimte waar je net in kan staan, hangen thans 44 bronzen beiaardklokken met alle toebehoren als klepels, speelhamers, veren, tuimelaars en een wirwar van draden om het mechaniek te verbinden met de klepels en de hamers, alles even functioneel, doelmatig en bedrijfszeker ingericht.

 

© Alle foto's Hans van Dijk

Een carillon of een beiaard is een van oorsprong uit Nederland afkomstig muziekinstrument, dat is geplaatst in een klokkentoren van een kerk of stadhuis. De beiaardier bespeelt het carillon via een klavier met stokken, die hij met de vuist of vlakke hand aanslaat. De stokken zijn met een mechaniek verbonden met de klepels, die aan de binnenkant van de klok hangen. De laagst klinkende klokken bespeelt de beiaardier met zijn voeten (via pedalen). Door het stokkenklavier hard of zacht aan te slaan kan de beiaardier allerlei dynamische verschillen laten horen. Van alle bestaande muziekinstrumenten is de beiaard het grootst en reikt de muziek het verst.

Beiaard van de Oude Kerk
in Barneveld
Beiaard van het Raadhuis
in Barneveld
Beiaard van de Oude Kerk
in Garderen
petit23 petit9 kerkgarderen
Klik op het plaatje voor details Klik op het plaatje voor details Klik op het plaatje voor details

 

Geef u op als donateur!                                                     

Laat de Barneveldse beiaarden klinken en geef  u op als donateur! De klokken spelen niet vanzelf. Met uw donatie houdt u Nederlands erfgoed in stand en helpt u mee de beiaardmuziek te promoten.

Met het aanmeldingsformulier in het menu kunt u eenvoudig donateur worden van Stichting De Barneveldse Beiaard.

Wilt u uw donatie overmaken op rekeningnummer: NL58 INGB 0002 7989 78
ten name van Stg De Barneveldse Beiaard onder vermelding van ‘donatie’.

Stichting de Barneveldse Beiaard is een culturele ANBI
Wat is het belastingvoordeel van donateurs van een culturele ANBI? Voor donateurs van culturele ANBI's geldt een extra giftenaftrek. Particulieren mogen in hun aangifte inkomstenbelasting een gift aan een culturele ANBI vermenigvuldigen met 1,25 en als gift aftrekken. Ondernemingen die onder de vennootschapsbelasting vallen, mogen 1,5 keer het bedrag van een dergelijke gift aftrekken in de aangifte van de vennootschapsbelasting.

Het bestuur doet alle werkzaamheden op vrijwillige basis. De bestuurders ontvangen hiervoor geen vergoeding.

Op de eerste torenzolder is een bescheiden expositie over de beiaardkunst ingericht. Aan de westzijde zijn vier panelen aan de muur bevestigd met een fotoreportage over het vorm- en gietproces van klokken. Verschillende oude klepels en hamers sieren de muur aan de zuidzijde. Onder de opgaande trap bevindt zich een 17e eeuws torenuurwerk aangesloten op een slagklok. Tegen de bakstenen muur aan de oostzijde hangen vijf klokjes in een frame. De hamers op deze klokken worden bediend via een miniatuur speeltrommel met toonstiften. Verder bevindt zich in deze ruimte het studieklavier van de beiaardier. Er worden rondleidingen gegeven op aanvraag door de beiaardier.

Klik op een plaatje voor een vergroting.


Het speelwerkje van oud-beiaardier Roelofs.

De trap die leidt naar de eerste torenzolder.

Het doorgangetje bovenaan de trap, die leidt naar de expositie.

Close-up van de klokjes in het frame. Duidelijk zichtbaar zijn de hamers, die de klok aanslaan.

Vier panelen met daarop het vorm- en gietproces van de klokken.

Een 17de eeuws torenuurwerk, aangesloten op een slagklok.


Overzichtsfoto, met daarop duidelijk te zien de miniatuur speeltrommel.

Het studieklavier van de beiaardier.

Close-up van het studieklavier.

Klik op een plaatje voor een vergroting


Foto's van concerten

Concerten 2017

 

Concerten 2016

 

Garderen 2016

 

 Concerten 2015

 

 


Foto's van de Oude Kerk (Jan van Schaffelaartoren)

 De luidklok, die tevens deel uitmaakt van het uurwerk en de beiaard, is met de speeltafel verbonden d.m.v. een hamer (duidelijk zichtbaar op de 5e foto van de klokken).


Foto's van het Raadhuis

 

Hierbij is het wapen van Barneveld te zien, met daarachter een beeld van Jan van Schaffelaar.


Foto's van de Oude Kerk Garderen

 

 

Meer artikelen …