• Slide 0
  • Slide 1
  • Slide 2
  • Slide 3
  • Slide 4
  • Slide 5
  • Slide 6
  • Slide 7

Uncategorised

Op de eerste torenzolder is een bescheiden expositie over de beiaardkunst ingericht. Aan de westzijde zijn vier panelen aan de muur bevestigd met een fotoreportage over het vorm- en gietproces van klokken. Verschillende oude klepels en hamers sieren de muur aan de zuidzijde. Onder de opgaande trap bevindt zich een 17e eeuws torenuurwerk aangesloten op een slagklok. Tegen de bakstenen muur aan de oostzijde hangen vijf klokjes in een frame. De hamers op deze klokken worden bediend via een miniatuur speeltrommel met toonstiften. Verder bevindt zich in deze ruimte het studieklavier van de beiaardier. Er worden rondleidingen gegeven op aanvraag door de beiaardier.

Klik op een plaatje voor een vergroting.


Het speelwerkje van oud-beiaardier Roelofs.

De trap die leidt naar de eerste torenzolder.

Het doorgangetje bovenaan de trap, die leidt naar de expositie.

Close-up van de klokjes in het frame. Duidelijk zichtbaar zijn de hamers, die de klok aanslaan.

Vier panelen met daarop het vorm- en gietproces van de klokken.

Een 17de eeuws torenuurwerk, aangesloten op een slagklok.


Overzichtsfoto, met daarop duidelijk te zien de miniatuur speeltrommel.

Het studieklavier van de beiaardier.

Close-up van het studieklavier.

Klik op een plaatje voor een vergroting


Foto's van concerten

Concerten 2017

 

Concerten 2016

 

Garderen 2016

 

 Concerten 2015

 

 


Foto's van de Oude Kerk (Jan van Schaffelaartoren)

 De luidklok, die tevens deel uitmaakt van het uurwerk en de beiaard, is met de speeltafel verbonden d.m.v. een hamer (duidelijk zichtbaar op de 5e foto van de klokken).


Foto's van het Raadhuis

 

Hierbij is het wapen van Barneveld te zien, met daarachter een beeld van Jan van Schaffelaar.


Foto's van de Oude Kerk Garderen

 

 

De torenpetit23

De toren van de Barneveldse Oude- of Sint Odulphuskerk dateert uit de dertiende eeuw. Ze werd vele malen ten gevolge van blikseminslag door brand geteisterd, maar steeds weer in oude luister hersteld. Tot 1927 eindigde de toren in een peervormige naaldspits; bij de restauratie die in dat jaar gereedkwam, werd deze vervangen door een lantaarn met ui-vormige bekroning. Het ontwerp daarvan was van de toenmalige gemeente-architect G. Leijsen. De laatste grote restauratie vond plaats in de jaren 1961-1963 onder architectuur van ir. T. van Hoogevest. De hoogte is ca. 50 meter.

 

 


Jan van Schaffelaar

Barneveld en zijn toren kregen vooral bekendheid door de heldensprong van Jan van Schaffelaar in 1482. Op 16 juli van dat jaar vond er een treffen plaats tussen de Geldersen en de Utrechtenaren. Een ruiterij onder leiding van Jan van Domselaar - door zijn huwelijk Van Schaffelaar genoemd - verschanste zich in de toren. De belegeraars verzekerden de ruiters vrije aftocht mits de aanvoerder zich overgaf.

 

janvanschaffelaar

Doe zeyde Jan van Scaffelaer: ,,Lieve gesellen, ic moet ummer sterven, ic en wil u in geenen last brenghen". Ende ginck boven op die tynnen van den toern staen ende setten syn handen in syn syde ende spranck van boven neder -

 

 

 

Na onderzoek van bij de kerkrestauratie in 1978 gevonden skeletdelen, wordt aangenomen dat hij na zijn val werd geraakt door een kogel, waardoor een scharnierpen van zijn vizier in zijn schedel drong. Inwendige bloedingen als gevolg van de val of een steek of slag met een wapen, maakten tenslotte een einde aan zijn leven. Hij werd aanvankelijk begraven in een massagraf aan de voet van de toren en later overgebracht naar de grafkelder van de familie Hackfort, in het koor van de kerk.

 

 


 

Standbeeld

Het standbeeld voor en van Jan van Schaffelaar is een monument, vervaardigd in opdracht van de VVV, beeldwaarvoor in 1902 de eerste plannen werden gemaakt. Het monument was één van de middelen waarmee men een toeristische stroom naar Barneveld op gang probeerde te brengen.

De opdracht voor het ontwerp van het beeld werd toevertrouwd aan de Amsterdamse kunstenaar Bart van Hove. Ter financiering van het project, waarmee een bedrag van 1400 gulden was gemoeid, werd in januari 1902 een Jan van Schaffelaar-fonds in het leven geroepen. Een half jaar later was het benodigde geld bijeengebracht en moest men een geschikte plaats voor het standbeeld gaan bepalen. Het bestuur en de VVV besloten over de standplaats van het beeld te gaan stemmen. Het resultaat hiervan was dat de meerderheid zich uitsprak voor een plaatsje op het Kerkplein (Torenplein).

De onthulling van het beeld op 15 september 1903 vormde een waar spektakelstuk. Het hele dorp verkeerde in feeststemming. Met een kermis, een markt, volksspelen en een indrukwekkende historische optocht werd de onthulling op grootse wijze luister bijgezet. Het publiek stroomde in groten getale toe. Niet alleen de ingezetenen, maar duizenden en nog eens duizenden bezoekers uit alle delen van het land woonden de Jan van Schaffelaarfestiviteiten bij.

Het standbeeld staat vandaag de dag nog op het Torenplein, onder de toren van de Oude Kerk.

 

 

De carillons in Barneveld vindt u op de volgende locaties:

Carillon Raadhuistoren aan het Raadhuisplein 1 te Barneveld.

 

Carillon Jan van Schaffelaartoren (Oude Kerk) aan het Torenplein te Barneveld.

 

Carillon Oude Kerk Garderen nabij de Mazenhofstraat te Garderen,


Publicaties

Muziek voor de Lijdenstijd
Dertien aria's van J.S. Bach (1685-1750) bewerkt voor beiaard door Jaap van der Ende, Boudewijn Zwart en Henry Groen
Prijs: € 15,00

 


Overige

Zilveren miniatuurtje
Als u dit verzilverde miniatuurtje van de Ned. Herv. Kerk te Barneveld koopt, draagt u een steentje bij aan de uitbreiding van de beiaardexpositie in de toren van de NH-Kerk. Edelsmeedkunst 'Zilverstad' uit Schoonhoven heeft een zwaar verzilverde miniatuuruitvoering geproduceerd.

Prijs: € 20,00


Klik op het plaatje voor een vergroting

Al deze producten zijn te bestellen bij Stichting De Barneveldse Beiaard.
Penningmeester Simon de Waard
De Savornin Lohmanlaan 21
3771 HH Barneveld

Meer artikelen …